Garanti och reklamation

Självklart är vi måna om att din produkt ska uppfylla dina förväntningar. Här hittar du information om vilka regler som gäller vid reklamation. Vidare hittar du ett formulär där du kan reklamera din vara.
För att reklamation hos Mio ska kunna åberopas så förutsätts följande:
  1. Att produktens skötselråd har tillämpats
  2. Att produkten har monterats på ett korrekt sätt i enlighet med Mios monteringsanvisning
  3. Att produkten har använts på ett normalt sätt
  4. Att produkten har
(i) förvarats på ett avsett sätt
(ii) inte utsatts för onormala fukt eller temperaturförändringar
(iii) inte utsatts för skador orsakade av olyckshändelse (motsvarande)
(iv) inte på något sätt modifierats av kunden.
Normalt slitage, färgskiftningar, pilling eller andra normala förändringar under en produkts livscykel berättigar inte till någon reklamationsrätt.
Vilka åtgärder vidtar Mio för att bedöma ett reklamationsärende?
Mio undersöker kundens produkt och utreder om ärendet omfattas av reklamationsrätt. I det fall reklamationsrätt föreligger kommer Mio i första hand att avhjälpa felet på produkten – eller om detta inte är möjligt – ersätta kunden med ersättningsvara. Om någon ersättningsvara inte finns (eller reklamationen avser en tjänst) får kunden istället en kontant ersättning. Sådan ersättningen betalas tillbaka till kunden på samma sätt och till samma kund som betalade Mio.
Som en extra trygghet för dig som köper en säng har vi infört en Nöjd-kund-garanti. Den gör det möjligt för dig att byta komfort om sängen känns för hård eller för mjuk.
Om du vill reklamera en vara behöver vi ha viss information av dig oavsett om du handlat på mio.se eller i butik.
Självklart är vi måna om att din produkt ska uppfylla dina förväntningar. Du som kund har alltid tre års reklamationsrätt på alla våra varor enligt Konsumentköplagen. Reklamationsrätten täcker fabrikationsfel på de varor du har köpt hos oss. Reklamationen måste göras inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet.
Vid en godkänd reklamation hjälper vi dig enligt följande:
  • I första hand avhjälpa felet.
  • I andra hand ersätta dig med en ersättningsvara.
  • I tredje hand ge dig en skälig ersättning genom prisavdrag.
Mio strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att reklamationen mottagits, men det kan ta längre tid beroende på vilken produkt som reklamerats.
Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt Konsumentköplagen. Vid reklamationer följer Mio riktlinjer från Allmänna reklamationsnämnden. Du kan också läsa mer på www.konsumentverket.se. Vid eventuell tvist följer Mio beslut från Allmänna reklamationsnämnden.

Kontakta oss

Chatta
Avvikande öppettider för kundservice kan förekomma vid helgdagar.