Mio och hållbarhet

Det sitter djupt präntat i Mios kultur att Mio ska vara det goda företaget. Hållbarhetsarbetet inom Mio syftar därmed till att säkerställa långsiktig lönsamhet genom att ta ansvar för den påverkan på människa och miljö som hela Mios värdekedja innebär. Mio antog 2011 en hållbarhetspolicy och uppförandekod som formulerar de hållbarhetskrav vi har på oss själva samt de krav som vi ställer på våra affärspartners. Policyn och uppförandekoden omfattar såväl arbetsmiljö, arbetsrätt, mänskliga rättigheter, miljöpåverkan, djurskydd som antikorruption.

Målen i vårt fokus

Mio arbetar med FN:s globala hållbarhetsmål, Agenda 2030, och har kartlagt vilka av de globala målen som är väsentliga för Mios verksamhet. De åtta utvalda hållbarhetsmålen är de mål som bedöms vara betydande utifrån de risker Mio identifierat i varje steg i värdekedjan och som Mio har möjlighet att påverka.

 En del av Mio-kulturen är den entreprenörsanda som genomsyrar allt vi gör. För att tydliggöra vad vi faktiskt gör har vi delat upp hållbarhetsarbetet i tre fokusområden. Dessa områden är hållbart sortiment, hållbara värdekedjor, samt hållbara medarbetare. Vill du lära dig mer om hur Mio tar ansvar för den påverkan vi har på människa och miljö? Kolla gärna in årets hållbarhetsrapport, som flödar av inspirerande och härliga exempel på vad vi på Mio gör tillsammans för att vara det goda företaget och bidra till FN:s globala hållbarhetsmål.