Så kommer våra hem förändras

Trendspaning med Louise Klarsten på ColourHouse – en del av vårt 60-årsfirande

Möbler och inredning spelar en allt viktigare roll i våra liv, inte minst nu när vi tillbringar alltmer tid hemma. Hemmet som tidigare främst var en plats för avkoppling och återhämtning har även blivit arbetsplats, mötesrum och skola. Ja, till och med träningslokal! Vi vistas i allt större utsträckning i en miljö som vi själva valt och utformat.

Mio har möblerat och inrett hem sedan 1962. Det har skett en hel del under åren. Är du nyfiken på vad som kan tänkas hända framöver? Det är vi och bad därför Louise Klarsten, vd på ColourHouse, att blicka framåt gällande våra hems utveckling.

En trendspaning in i framtiden

ColourHouse brukar förse oss med verktyg för designinspiration, färgkommunikation och trendspaning. Det är mycket som påverkar interiörtrenderna och deras träffsäkra analyser avseende färg, form, material och livsstil är väldigt värdefulla för oss. En rik källa till kunskap och analyser ligger till grund för de trender som vi brukar presentera för er såväl vår som höst. Louise Klarsten är vår guide genom trendernas spännande värld och gör vanligtvis en mer kortsiktig spaning för att fånga upp tidsandan. Nu har hon blickat längre fram. Ta del av hennes intressanta spaning in i framtiden!

Louise Klarsten – berätta hur ni arbetar!

– Att planera framtidens sortiment, tänka ut möblemang, färgsättningar och tolka konsumenternas kommande behov är ett fantastiskt spännande arbete. När vi analyserar designtrender utgår vi ofta från färgerna, hur våra preferenser ändras över tid och hur något kan beskrivas som exempelvis typiskt 70-tal eller 90-tal. Att just följa strömningar genom design, färgsättningar och formgivning är ett roligt sätt på vilket vi kan datera både möbler och fast inredning till hemmet.

Reflektion av tiden vi lever i?

– Sociala medier, inte minst Instagram och Pinterest, har bidragit till att intresset för design och heminredning ökat dramatiskt. Detta har varit spännande för designbranschen men även givit utmaningar. Ett exempel är att tidsaspekten från att visa upp en ny möbel till den finns att tillgå är lång och det har inte alltid konsumenten lust att vänta på. Men så kom pandemin och vi fick lära oss att världens produktionskedjor är sårbara. Det är bara att tålmodigt vänta på sina leveranser. Lite som möbelbranschen förr i tiden när man beställde och sedan fick vänta tills möbeln var tillverkad. Våra förväntningar gällande att något finns på lager färdigt på momangen har byggts upp. Nu får vi lite lära om framöver och se det positiva i att vänta. Det är spännande på ett sätt att något tillverkas så som jag önskar det, med exempelvis det tyget jag valt. På så sätt blir det mer individuellt och vi ser hur konsumenten gärna vill vara med och bestämma hur möbeln ska se ut.

Men visst vill vi även kunna se och känna på det vi ska köpa?

– Absolut! Vi har också ett stort behov av taktilitet, att känna och lyfta på möbler och produkter. Vi vill både se och känna för att kunna ta ett beslut. Därför är upplevelsen i butik ytterst viktig, liksom att få professionell hjälp. Det är ju då vi får en förståelse för skillnaden mellan olika material, hur slitstarka de är, hur de kan tvättas och så vidare. Materialkunskap blir av allt större vikt. Vi vill kunna avgöra, se och känna vad som är kvalitet.

Framtidens design – hur kommer den att se ut?

– Vi kommer att leva mer flexibelt i hem med möbler som kan fällas samman och användas vid olika tillfällen. Bostäderna kommer att krympa i stora gröna städer och då behöver ytor planeras ytterst noggrant. Materialen kommer att styra hur designen ser ut. Vissa material kommer att fasas ut och ersättas av andra. Är det till exempel rimligt att odla material på en åker där man kan odla mat? Återvunna material, bioorganiska material, forskningen på material och processer pågår för fullt och vi kommer med största sannolikhet att tillverka fler material i Skandinavien.

Hur kan teknikens under hjälpa oss?

– Vi kommer även att kunna skala upp både 3D-printade produkter och produkter med smart teknik inbyggd. Om smarta telefoner har lett till smarta hem, så kommer vi att se mer av smart design. Energisnål ledteknik är ett exempel som kan ge oss nya lösningar. I framtiden är konsumenten ännu smartare, vet mer och har också genom bland annat tv-serier och filmer lärt sig mycket om mat, var den odlas och hur. Detta kommer absolut att påverka både den enskilda bostaden och gemensamma ytor. Jag tänker bland annat på odlingsbara tak och trädgårdar. För nöjes skull, för att odla sin egen mat och kanske till och med för att få fram material.

Tillbaka till det gamla bondesamhället?

– Inte på så vis att vi har egna höns och kardar ullen själva men intresset för hantverk och traditioner är enormt stort. Med en lång period av pandemi som skapar fler arbetstimmar hemmavid, kommer det att vara till stor glädje för och nytta för människor att lära sig samt utveckla till husbehov. Om det betyder att vi färgar våra kläder med matrester och odlar lin på altanen för våra sommardukar, så kommer det vara en hobby att trivas med. Precis som vi har lärt oss att både äta och leva utomhus på nya sätt, kommer vi vara mer intresserade av att följa årstiderna – och såväl design som inredning med dem.

Har du några tips till alla som vill skapa ett hem att trivas i?

– Lycka till med din inredning! Glöm inte att skapa sköna ljuskällor för olika stämningar och behov under dygnets alla timmar. Det är ett bra sätt att öka vårt psykiska välbefinnande vilket design – om ni frågar mig – alltid gör!