Om Rosa Bandet
Tillsammans färgar vi Sverige rosa!
Bakgrund och syfte
Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj pågår under oktober varje år med syftet att samla in pengar till forskning, sprida kunskap om cancer och påverka beslutsfattare i viktiga cancerrelaterade frågor.
Pengarna som samlas in under Rosa Bandet-kampanjen utgör en viktig del av de pengar som Cancerfonden delar ut varje år till Sveriges främsta cancerforskning. Pengarna fördelas till den mest lovande forskningen, oavsett cancerform.
Det rosa bandet är en internationell symbol för bröstcancer. Under kampanjperioden oktober fokuserar Cancerfonden på bröstcancer och frågor med relevans för bröstcancer i sitt kunskapsspridande och opinionsbildande arbete.
Sedan starten 2003 har kampanjen samlat in mer än en miljard till kampen mot cancer, tillsammans med alla som engagerat sig på olika sätt. Under samma period har Cancerfonden totalt delat ut över 1 miljard kronor till bröstcancerrelaterad forskning. Viktiga framsteg har gjorts och dödligheten i bröstcancer har minskat. I dag överlever nära 9 av 10 personer som får diagnosen. Livskvaliteten för drabbade har också förbättrats med hjälp av nya och utvecklade metoder för behandling och omvårdnad som underlättar livet med och efter cancer.
Det finns ett fantastisk engagemang hos både privatpersoner, företag och föreningar runt om i hela landet. Tillsammans färgar vi Sverige rosa!
Rosa Bandets historia
Pink Ribbon, som Rosa Bandet heter på engelska, har sitt ursprung i USA. Först ut var Susan G. Komen Breast Cancer Foundation, som hösten 1991 delade ut rosa band till alla deltagare i sitt ”Race for the cure” i New York. Symbolen fick ett stort nationellt genomslag samma år med hjälp av bland andra Evelyn Lauder från kosmetikföretaget Estée Lauder, som började dela ut bandet i sina sminkdiskar. Det rosa bandet är i dag en internationell symbol för kampen mot bröstcancer, som varje år under oktober – den internationella bröstcancermånaden – förenar och engagerar människor över hela världen.
Om Cancerfonden
Historia
Statens bidrag till forskning var inte tillräckligt för att täcka cancerforskningens behov. Två privatpersoner tog därför initiativ och ansvar för att öka cancerforskningens finansiering genom att starta insamlingar till forskning. Hemmafrun Ebba Andersson och herrekiperingsdirektören Morri Nidén hade båda haft cancer och överlevt. Deras drivkraft och engagemang har varit en inspiration i Cancerfondens verksamhet ända sedan starten 1951.
Vision
Cancerfondens vision är att besegra cancer. Genom att finansiera den främsta forskningen, sprida kunskap om cancer och påverka beslutsfattare i viktiga frågor, arbetar de för att färre ska drabbas och fler ska överleva cancer. Cancerfonden är en fristående, ideell organisation utan statligt stöd. Deras arbete är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. Organisationen är en av de största finansiärerna av svensk cancerforskning. Sedan 1951 har de delat ut drygt 16 miljarder kronor till de främsta forskningsprojekten i Sverige. Överlevnaden i cancer har mer än fördubblats under samma tid. Tack vare forskningens framsteg överlever i dag sju av tio som får cancer. Cancerfonden har kommit långt, men känner inte att de är framme än.