Mer än 40 år i Mios tjänst

Bosse Westerdahl knyter ihop säcken.

”Jag har aldrig gjort en möbelritning digitalt”

Mios och Bosses vägar korsades i mitten av 70-talet. En riktig lyckoträff som resulterade i en över 40 år lång design- och affärsmässig relation. Som en del i vårt jubileum bjuder vi på en intervju med en av Mios tongivande profiler genom åren. Låt oss presentera Bo ”Bosse” Westerdahl.

I dagens digitala värld anses människor som Bosse Westerdahl udda. Under sin långa och framgångsrika karriär har han aldrig gjort en ritning i datorn. Med hjälp av papper, pennor och ibland träminiatyrer, som fungerade som miniprototyper, har han skapat inredning för hemmets alla rum. Som konsult för Mio, som han faktiskt varit i alla år, har han haft ansvar för allt från att rita flera möbelserier och utveckla säsongernas möbeltextilier samt färger, bygga upp de interna mässorna till att starta upp de första Mio-butikerna, sätta butikskoncepten, ha övergripande ansvar för katalogproduktionen och vara med och bygga upp den första fotostudion i Tibro.

– Ja, herregud, vad många år jag har att se tillbaka på. Jag brukar säga att på Mio hade jag kul på jobbet i stort sett varje dag. Jag har så många härliga minnen därifrån och inser att jag verkligen haft turen att arbeta med fantastiska personer, ler Bosse.

Utbildade sig hos Carl Malmsten

Att just möbeldesign skulle bli grunden i hans arbetsliv var ingen slump. Han kommer från en kreativ och konstnärlig familj där hans pappa, som arbetade med snickeri och möbler bland annat för det ikoniska varumärket Dux, tyckte att Bosse skulle utbilda sig vid Carl Malmstenskolan. Och så blev det. 1966 flyttade han från Värmland till Stockholm för att studera möbelformgivning och -snickeri. Efter skolgången fortsatte han som lärling på Malmstens designkontor under ett par år.

– Professor Carl Malmsten var verkligen en framträdande inrednings- och möbelarkitekt. I och med de skolor han grundade har han gjort mycket för vår bransch. Dock blev han ingen mentor för mig, som många kanske tror. Den främsta mentorn blev i stället möbeldesigner Sture Eng, som arbetade inom offentliga sektorn – även han blev senare professor. Jag blev nära vän med både Sture och hans fru Kerstin. Hon arbetade som textilansvarig på Malmstens butik och kontor och tog hand om mig när jag praktiserade där, berättar Bosse.

Tongivande person

1975 startade Bosse sitt eget designkontor i Stockholm. Han hade då studerat på konst- och hantverksskolan i Prag samt tillbringat flera år i London för möbelfabriken Ulferts räkning och arbetat med kommersiell verksamhet, design och butikslayouter. Samarbetet med Mio inleddes eftersom Bosse, som egenanställd möbeldesigner, självklart hade stort intresse av att arbeta för de möbelhandlare som startat Mio, Möbelhandelns Inköps Organisation.

– Det här var runt 1977 när det enbart fanns ett 40 tal Mio-butiker. Då visste jag inte att jag senare skulle vara med och bygga upp Sveriges ledande detaljhandelskedja för inredning, skrattar Bosse.

Detta var starten på en lång karriär inom bolaget, där Bosse helt klart varit en tongivande person. Grundfilosofin i Bosses yrkeskarriär, generellt och så även inom Mio, har varit en nära koppling till alla delar av processen. Från att designa möblerna till att arbeta tätt tillsammans med tillverkare, återförsäljare och butiksägare. Detta innebar en utveckling av Mios profil som gick igen i hela Sverige.

– Jag är sådan som person, att jag gillar att vara med i helheten. Jag har aldrig kunnat hålla mig till enbart en isolerad del av processen. I grunden är jag en riktig konstnärssjäl. I Mios fall resulterade det i att jag arbetade med allt kreativt. Från hur butikskoncepten skulle byggas upp och visualiseras till hur allt grafiskt som bolaget kommunicerar skulle formas. När Bosse kom till huvudkontoret i Tibro var katalogproduktionen redan i gång. Under åren fick han huvudansvar för just katalogen och många av personerna som arbetat länge på Mio kan enkelt räkna upp vilka av omslagen som kan kopplas till ”Bosse Westerdahls tid”.  

– Katalogen har alltid varit viktig för Mio och mig. Jag har alltid gillat att visa upp olika sidor av bolaget på katalogens olika omslag. Vi i arbetsgruppen har dessutom alltid haft livliga och givande diskussioner om hur katalogerna skulle profileras.

Fick miljöpris

När det gäller möbeldesignen är Bosse pappa till flera av möbelserierna som tillhör Mios gedigna designhistoria. Hudson, Brooklyn, Lexington, Cross, Vardag och Saga är några exempel.

– En möbelserie som var rolig att designa var Österbymo, som jag gjorde tillsammans med min kollega industridesignern Björn Alge. Av miljöskäl beslöt vi oss för att ta vara på så mycket som möjligt av en stock alträ, som sågades upp på ett sätt att vi fick ut mer virke. Vi klassificerade delarna i A, B och C-grupper där till exempel A-styckena användes till de delar av möbeln som var mest synliga för ögat och C-styckena fungerade som hyllplan, exempelvis inuti skåp. Vi tilldelades faktiskt även ett miljöpris för Österbymo, förklarar Bosse.

Han bekräftar att, ”precis som folk faktiskt säger”, har han alltid tecknat allt från ritningar och perspektivbilder till butikskoncept för hand.

– Jag har aldrig, och kommer aldrig lära mig något digitalt ritprogram. I över tio år anlitade jag inredningsarkitekt Ewa Klimczak som omvandlade mina ritningar till digitala. Hon gjorde de flesta av de tydliga perspektivskisserna för våra presentationer.

För många är Bosse kanske även känd som formgivare hos bolaget Fogia, vars möbler har en tydlig skandinavisk designinriktning.

– Min designstil har genom alla år utstrålat en avskalad enkelhet, som många beskriver som skandinavisk. Men framför allt har jag hela tiden prioriterat riktigt hög kvalitet. Jag designar hellre tidlösa högkvalitativa möbler som håller länge, än budgetalternativen.

Nu har varken Mio eller Fogia längre äran att anlita Bosse. Han har dragit ner rejält på jobbet och kallar sig numera senior.

– Nu ägnar jag mig åt annat och bor gärna hela veckor i vårt fritidshus på Björkö. Det är otroligt rogivande där, med havet precis utanför fönstret, avslutar Bosse.

Tre röster om Bosse

Pellon Karlsson, kreativt ansvarig, har arbetat för Mio sedan 1998:

”Från början ansvarade jag för Mio Östergötlands butiker, där jag jobbade med butiksuttryck och säljlösningar. Bosse lånade in mig från 1999 och framåt för att bygga upp mässor och butiker efter Mios koncept. Bosse är en varm och kul person med glimten i ögat, samtidigt som han har auktoritet. Han är min absoluta idol och var i många år min mentor. Han har en enormt bred kunskap kring allt från formgivning, foto och produkterna i butik. En slags helhetssyn som är ganska ovanlig idag. Bosse ritar produkter som håller över tid. Många av hans olika möbelserier för Mio skulle kunna säljas ännu idag. Han ritade inte bara möbler, utan även många av våra butiker – för hand (!)”

Jörgen Hillerhag, grafisk formgivare som jobbade tillsammans med Bosse 1999–2004:

"Jag jobbade som AD på byrån Abby Norm som ansvarade för Mios marknadsföring. Jag och Bosse ansvarade tillsammans för katalogen och han lärde mig allt! Jag hjälpte även honom att namnge och grafiskt visualisera en del möbelserier han ritade, som Cross och Österbymo. Vi har rest till många möbelmässor i Milano tillsammans och alltid haft en givande och öppen dialog om allt från möbeldesign till årets trendfärger. Bosse är en varm och omtänksam person. Vi umgås fortfarande och träffas ett par gånger om året. Han betyder mycket för mig."

Solveig Spaak, assistent på sortimentsavdelningen:

”Jag har varit anställd på Mio i drygt 35 år och tillhör inventarierna, ha, ha. Jag jobbade med Bosse i stort sett från när jag blev anställd 1987, då han dels designade vissa av våra möbler och ansvarade för vår katalog, våra mässor och butikslayouter. Bosse är en lugn, snäll och omtänksam person som inte brusar upp i första taget. Dessutom är han väldigt duktig på sitt jobb. Som designer har han jobbat i tajt samarbete med alla våra tillverkare och varit insatt i hela processen. Lite kuriosa är att Bosse skickar julkort till mig varje år, de är jättefina och trevliga.”

Det här är Bosse

Namn: Bo ”Bosse” Westerdahl

Ålder: Född 1947 i Karlstad, Värmland.

Bor: På Östermalm i Stockholm samt fritidshus i Utanå på Björkö.

Familj: Frun Catharina Asklin-Westerdahl, en dotter och fyra barnbarn.

Gör: Numera senior, möbeldesigner och affärsman.

Bakgrund: Var med och byggde upp Mio till vad det är idag. Resan startade på 70-talet och han var Mio trogen i över 40 år tills han nu vid 75 års ålder är senior. Bosse var med i det allra första teamet som profilerade och byggde upp butiker för runtom i Sverige, han ansvarade för Mio-mässorna, katalogproduktionen, delar av möbeldesignen och mycket mer. Även numera kommer ritpennan fram ibland. Bosse har på senare tid bland annat ritat ett stort fritidshus till skådespelaren Joel Kinnaman.

Starkt Mio-minne: Oj, det finns enormt många. Men jag minns väl hur utmanande och roligt det var att bygga upp den första fotostudion på huvudkontoret i Tibro. Vi byggde en gigantisk fond i metall, som faktiskt står kvar än idag.