När du handlar på Mio

Tack för att du handlar möbler och inredning hos oss! Det kan du göra både i våra butiker och på mio.se. Är du osäker på vad som gäller när du handlar hos oss? Här har vi samlat det viktigaste kring rättigheter, skyldigheter och annat som kan vara bra att veta.


Öppet köp

Alla har rätt att ångra sig. På Mio kan du lämna tillbaka en vara i upp till 30 dagar efter leveransdatum. Medlemmar har rätt till 60 dagars öppet köp. För reavaror gäller öppet köp i sju dagar.

Viktigt att tänka på

Varan ska vara oanvänd, omonterad och i nyskick. Om varan är plomberad eller förseglad skall den inte vara bruten. Vi förbehåller oss rätten att göra en värdeminskning om du har använt varan, den saknar sin originalförpackning eller om förpackningen är förstörd.

Reklamation

Som kund har du alltid tre års reklamationsrätt på varor köpta i någon av våra butiker eller på mio.se. Mios möbler är ämnade för privathushåll och inte avsedda för offentlig miljö.

Många av våra butiker är kontantfria

Det är oerhört viktigt för oss att våra medarbetare känner sig trygga. Genom att undvika kontanthantering minskar risken att de utsätts för hot eller våldshandlingar i butiken. Som kund kan du alltid betala via faktura, delbetalning eller med kort (vår tredjepartsleverantör för kortbetalningar använder 3D-Secure).
Se om din närmaste butik hanterar kontanter.

Reklamationsrätt för Mios produkter

För att reklamation hos Mio ska kunna åberopas så förutsätts följande:

  1. Att produktens skötselråd har tillämpats
  2. Att produkten har monterats på ett korrekt sätt i enlighet med Mios monteringsanvisning
  3. Att produkten har använts på ett normalt sätt
  4. Att produkten har

(i) förvarats på ett avsett sätt

(ii) inte utsatts för onormala fukt eller temperaturförändringar

(iii) inte utsatts för skador orsakade av olyckshändelse (motsvarande)

(iv) inte på något sätt modifierats av kunden.

Normalt slitage, färgskiftningar, pilling eller andra normala förändringar under en produkts livscykel berättigar inte till någon reklamationsrätt.

Vilka åtgärder vidtar Mio för att bedöma ett reklamationsärende?

Mio undersöker kundens produkt och utreder om ärendet omfattas av reklamationsrätt. I det fall reklamationsrätt föreligger kommer Mio i första hand att avhjälpa felet på produkten – eller om detta inte är möjligt – ersätta kunden med ersättningsvara. Om någon ersättningsvara inte finns (eller reklamationen avser en tjänst) får kunden istället en kontant ersättning. Sådan ersättningen betalas tillbaka till kunden på samma sätt och till samma kund som betalade Mio.