Pierre Cardin på Mio

En del av vårt 60-årsfirande.

Soffkollektion av Pierre Cardin på Mio

Den italienskfödde franske designern Pierre Cardin avled i december 2020 i en ålder av 98 år. Han hade då verkat i modevärlden i sju decennier. Fram tills att han fyllde 96 år gick monsieur Cardin till sitt kontor varje dag. Att designa var hans liv. Och vet du vad? På 80-talet skapade han en vida omtalad soffkollektion som såldes på Mio!

Pierre Cardin var bara 14 år när han började som lärling hos en skräddare. Knappt tio år senare flyttade han till Paris för att studera arkitektur. Det var där hans karriär formades och tog fart. Modeskaparen, formgivaren och entreprenören Cardin blev ett namn att räkna med 1946. Då mötte han filmregissören Jean Cocteau och hjälpte till att designa masker och kostymer för filmen ”La Belle et la Bête” (Beauty and the Beast). Det blev hans genombrott. Snart jobbade han hos klädskaparna Jeanne Paquin och Elsa Schiaparelli för att sedan fortsätta hos Christian Dior.

Futuristiska material

Cardin jobbade som mönsterkonstruktör hos Dior med stor framgång. Det dröjde inte länge innan han blev sin egen. 1950 öppnade han ett eget modehus där han till att börja med designade teaterdräkter. Nästa steg blev exklusiva dam- och herrkläder. Cardin var inspirerad av geometriska former, futurism och rymden. 1964 kom hans omtalade kollektion ”Cosmocorps”. Hans namn syntes redan då på allt från pennor och solglasögon till parfymer och kläder. Han tillhörde de så kallade Space Age-designers som gärna blandade in futuristiska material som plast och metall i sina kollektioner. André Courrèges och Paco Rabanne är två andra exempel.

Demokratiskt mode

Den kreativa modeskaparen gick från att skräddarsy moderiktiga kläder för rika människor till att skapa kläder för gemene man. Det gjorde honom ännu mer populär. Han demokratiserade modet genom att designa färdigsydda plagg som såldes i vanliga varuhus. För honom var det viktigt att kläderna var bekväma och kunde köpas av ”vanligt folk”. Det retade gallfeber på det franska modeetablissemanget, men monsieur Cardin stod på sig.

Mio och Cardin

Att Cardin var en man av folket och hade en känsla för entreprenörskap finns det många bevis för. Bara en sådan sak som samarbetet med Mio på 80-talet! Han gav han sig in i möbelbranschen redan 1977 med 250 egna modeller och startade Galerie Meubles. 1985 var det som den världsberömde designern, tillsammans med inredningsarkitekten Gustaf Peyron, tog fram en vida omtalad soffkollektion som Mio fick äran att marknadsföra och sälja. Sélection Pierre Cardin fick enorm uppmärksamhet och lanserades under pompa och ståt på Grand Hotel i Stockholm.

Mios vd på plats

Möbelkollektionen presenterades till elektroniska toner av legendariske syntsymfonikern Jean-Michel Jarre och under stor dramatik föll de vita överdragen från Cardins soffor. Sofforna präglades enligt Borås Tidning av ”en god smak kombinerad med sinne för bekvämlighet”.

På plats i Stockholm var såklart Mios dåvarande vd Ingemar Trenge som var mer än nöjd med samarbetet.

– Vi vill utöka vårt arbete med välkända designers och jag tror att detta har skapat ett intresse för hela möbelbranschen, sa han entusiastiskt till Skaraborgs Läns Allehanda efter succéinvigningen som leddes av självaste Pierre Cardin.

Om kollektionen i synnerhet och Pierre Cardin i allmänhet

  • Pierre Cardin ville skapa vackra möbler till överkomliga priser. Han tog kontakt med möbeljättar världen över för att ta fram en kollektion som motsvarade hans krav på kvalitet, design och funktion. Bonnierföretagens möbeldivision Overman-gruppen fick erbjudandet och accepterade utmaningen. Mio fick som uppgift att marknadsföra och sälja möblerna i Sverige och Norge.

  • Sélection Pierre Cardin marknadsfördes och såldes av Mio i Sverige och Norge. Kollektionen såldes sedan även i ett flertal länder i Europa.

  • Cardin ville inte skapa möbler som specifikt skulle passa just svenskar, utan designa möbler som gick hem hos alla – och utgick från sitt eget folk. ”Vi vill vara fria, även i vårt hem. Vi vill festa utan begränsning. Glädjen går före ordning.” Det sa han till tidningarna i samband med presentationen av soffkollektion 1985.

  • Utöver kläder och möbler satsade Cardin stort på mat. 1981 övertog han exklusiva Maxim's (en av världens mest berömda restauranger). Så småningom utvecklades verksamheten till restauranger i Peking, London, Rio de Janeiro och Bryssel.

  • Pierre Cardin lånade ut sitt namn till allt från choklad och miniräknare till parfymer och restauranginredningar.

  • Han gav oss kroppsstrumpan och knäkorta tunikor i plast – och klädde mängder av kändisar under 60-talet.