Designhistoria: 2000-talet

Text av designhistoriker Maria Perers

Kring millennieskiftet hittar idealen tillbaka till sekelskiftesromantiken, till exempel med den vitlackerade möbelserien Wilma som minner om "skärgårdsmiljö och soliga punschverandor." Ljust-och-fräscht-trenden slår igenom, men är egentligen inget nytt. För svensken har alltid varit svag för Karin och Carl Larssons hem i Sundborn och de ljusa herrgårdsinteriörerna från 1700-talet. Katalogen 01/02 slår fast och bekräftar att "det gustavianska idealet” alltid är ”lika aktuellt". Möbelserierna Wilma och Sundborn är populära och kallas "tidlös romantik" 2013. Furun kommer tillbaka, men blir tidstypiskt vitbetsad i katalogen 01/02 för att passa den ljusa och fräscha trenden.

Hemmakontoren börjar nu också bli ett vanligare inslag i bilden av hemmen - 99/00 visar Mio ett sådant i blått med modern iMac och kontorsmöbeln Wall Street.

Sofforna blir större igen - nu djupa och låga med divan för sk loungekänsla. I början av decenniet kommer sofforna i alla möjliga färger, men blir med åren alltmer grå och beige. Nordiska museet gör undersökning om vardagsrummet med citat om hur viktig soffan är för familjen: "Vi har en s.k. divansoffa där hela familjen får plats – detta är nog den viktigaste möbeln. Varför? Vi använder den till så mycket, till att läsa i, att sitta och prata i, att spela spel i. Barnen leker och vill gärna hoppa i den. Vi ser förstås också på tv i soffan." Soffan har allt tydligare blivit hemmens centralpunkt. Ikeas undersökning visar att 94% av de tillfrågade 18-74-åringarna har soffa i vardagsrummet och att den är deras favoritmöbel.

Bokhyllorna tar allt mindre plats, är en annan tydlig utveckling i digitaliseringens spår. Uppdelade i kvadratiska moduler inbjuder de till att ge mer plats för accessoarer som en gammal kamera och Kobratelefon. Plädar och kuddar piffar upp inredningen. Böcker blir dekorativa travar i stillebenarrangemang, och tappar sin roll att säga något om vem som bor där.

Den öppna planlösningen blir vanlig i nya bostäder och märks också i katalogerna.