Kundservice

1

Vad kan vi hjälpa dig med?

2

Butiker och öppettider

Vilka öppettider har Mio-butikerna?

Du hittar butikernas öppettider på deras respektive butikssidor. Välj din butik här.

Hur hittar jag till närmaste Mio-butik?

Du hittar kartor till våra butiker på deras respektive butikssidor. Välj din butik här.

Hur kommer jag i kontakt med butiken?

Du kan ringa eller maila till butiken. Ibland kan det vara svårt att komma fram på telefon. Försök lite senare eller maila gärna. Du hittar telefonnummer och mailadress på butikens sida.

Katalog och inspiration

Har Mio något nyhetsbrev?

Ja, om du blir medlem i vår kundklubb får du ett nyhetsbrev med inspiration, tips och erbjudanden direkt i inkorgen.

Vill du avsluta din prenumeration gör du det enklast genom att klicka på "Avregistrera dig" längst ner i nyhetsbrevet.

När kommer den nya Mio-katalogen?

Mio-katalogen utkommer två gånger per år. Vårkatalogen kommer i slutet av februari och höstkatalogen i slutet av augusti. Du kan bläddra online i den senaste katalogen.

Hur får jag en Mio-katalog?

Mio-katalogen finns att hämta i alla våra butiker. Bli medlem i vår kundklubb så får du alltid ett exemplar av senaste Mio-katalogen. Du kan också bläddra online i den senaste katalogen.

Hur länge gäller priserna i katalogen?

Priserna på de produkter som finns med i en katalog gäller från den dag katalogen släpps och fram till att nästa nya katalog kommer. Information finns längst bak i katalogen. Moms ingår i angivna priser med 25%.

Erbjudanden i katalogen kan inte kombineras med andra erbjudanden. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning samt eventuella tryckfel, pris- och valutakursförändringar, konstruktions-, sortiments- och andra förändringar. Lokala avvikelser kan förekomma.

Kan jag få hjälpa att inreda mitt hem?

Ja, visst hjälper vi till med inredningstips och idéer. Mio Inredare kan hjälpa dig att förändra ditt hem, förstärka din personliga stil och skapa en genomtänkt helhet i ditt hem. Du kan få tips och råd om möbler, belysning, färger och accessoarer.

Vi bjuder på en timmes kostnadsfri inredningshjälp i Mio-butiken. Vissa butiker erbjuder utökad service med hembesök till en kostnad av 500 kr/timme.

Läs mer om Mio Inredare.

Var hittar jag mer inspiration?

Handla

Hur handlar jag på Mio?

Du kan välja att handla på mio.se eller i någon av våra butiker. Sortimentet är större i butiken än på mio.se.

Finns varan i butikens lager eller som visningsexemplar?

Vi har många produkter i lager i butik. Sök upp den vara du är intresserad av på mio.se och tryck på ”lagersaldo i butik”. Om varan inte finns i lager går den att beställa. Ofta finns den också som visningsexemplar i butiken om du vill klämma och känna.

Går alla varor att köpa och titta på i butiken och på mio.se?

På mio.se hittar du ett brett utbud av vårt sortiment och i våra butiker hittar du fler valmöjligheter. Det gäller bland annat soffor, fåtöljer, matgrupper och sängar där du själv kan kombinera dina möbler genom att välja tyg, ben och material.

På mio.se har vi byggt ihop ett antal färdiga kombinationer som du kan köpa. Vill du göra en egen kombination är du välkommen att besöka din närmaste Mio-butik.

Är det samma erbjudande och priser i butik och på mio.se?

Samma priser, kampanjer och rabatter gäller normalt både i butiken och på mio.se. Lokala undantag kan förekomma.

Hur betalar jag?

Vi erbjuder följande betalsätt.

  • Betal-/kreditkort (Visakort eller Mastercard utställt i Norden)
  • Delbetalning
  • Mio presentkort
  • Direktbetalning (Endast mio.se)
  • Kontant i SEK (Endast i butik)

Vi erbjuder inte fakturaköp.

Kan jag handla från utlandet eller få leverans internationellt?

På mio.se kan vi enbart leverera inom Sverige. Om du önskar leverans utomlands har några av våra butiker möjlighet att lösa detta. Kontakta din närmaste butik för mera information.

Var hittar jag köp- och leveransvillkor?

Leverans

Hur lång leveranstid är det?

Leveranstiden varierar beroende på vilka produkter du köper. Våra mest populära varor finns normalt i lager i våra butiker eller med snabb leverans från vårt centrallager. Produkter där du kan göra olika val tillverkas på beställning och har då lite längre leveranstid. Du får mer exakt information när du gör ditt köp i butik eller på mio.se.

Vilka leveransalternativ finns och vad kostar de?

När du handlar på mio.se och i våra butiker kan du välja hemleverans eller att hämta i butik. Handlar du på mio.se kan du dessutom få vissa varor levererade till utlämningsställe. Det är alltid Fri frakt till butik. Hemleverans kostar från 395 kr. Sök upp den vara du är intresserad av på mio.se och tryck på ”leveranstid & -kostnad”. Du får information om valmöjligheterna och kostnaden när du gör ditt köp.

Hur går en hemleverans till och vad bör jag tänka på?

Normalt bär vi in dina varor innanför ytterdörren. Avemballering, montering eller bortforsling av gamla varor ingår inte. Tänk på att säkra att produkten går att bära emballerad genom ytterdörr, hiss eller trapphus. Skydda golv och ev utsatta ytor då vår leveranspersonal av säkerhetsskäl alltid måste ha skyddsskor.

Kan jag få hjälp med montering och vad kostar det?

Dina möbler levereras normalt omonterade. Vi kan hjälpa dig med monteringen. Priset varierar beroende på produkt. Vid köp på mio.se finns för närvarande inte montering som tilläggstjänst.

Kontakta din närmaste butik för mer information om montering.

När kommer min beställning?

På ditt ordererkännande står en preliminär leveransvecka. När din beställning kommit till butiken får du avisering om att hämta varan eller boka hemleverans.

Jag vill hämta en vara, låna ett släp eller boka hemleverans. Hur gör jag?

Avvakta avisering från butiken att din vara har kommit. När du fått avisering kan du hämta din vara i butiken. Prata med vår personal om du är osäker på var i butiken du hämtar ut din vara.

Du kan också kontakta butiken i förväg för att boka ett lånesläp eller för att boka hemleverans.

Leveranstidsgaranti

Vi vill att du ska känna dig trygg med Mio både före och efter ditt köp. Att vi håller utlovade leveranstider är en viktig sak i samband med ditt köp – därför har vi en leveranstidsgaranti. Om vi mot förmodan inte skulle leverera din vara i tid erbjuder vi dig kompensation för förseningen.

För varje hel förseningsvecka reducerar vi priset med 200 kr/ vecka. Reduceringen kan dock aldrig bli högre än 10% av varans pris och som max 1.000 kr.

  • Exempel 1: Om du har köpt en soffa för 10.000 kr som är två veckor försenad reduceras priset med 2x200 kr = 400 kr.
  • Exempel 2: Om du har köpt en soffa för 8 000 kr som är mer än fem veckor försenad reduceras priset med 800 kr.
  • Exempel 3: Om du har köpt en soffa för 15 000 kr som är mer än fem veckor försenad reduceras priset med 1.000 kr.

Kontakta din butik inom 30 dagar efter du fått dina varor om du vill åberopa leveranstidsgarantin.

Öppet köp och retur

Har jag öppet köp när jag handlar i butiken?

Ja, normalt har du 30 dagars öppet köp när du handlar i Mio-butik. För specialbeställningar, reaprodukter och vissa hygienprodukter gäller andra villkor. Det framgår av ditt kvitto eller ordererkännande vad som gäller för ditt köp.

För att få dina pengar tillbaka måste du ha kvittot kvar samt lämna tillbaka varan hel och ren, i originalförpackning. Varan får inte heller ha varit använd eller monterad.

Har jag ångerrätt eller öppet köp när jag handlar på mio.se?

Köp på mio.se omfattas alltid av 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Utöver det har du normalt öppet köp i 30 dagar från leveransdatum enligt samma villkor som gäller i butik. Specialbeställningar, reaprodukter och vissa hygienprodukter omfattas inte av öppet köp.

Det framgår av ditt kvitto eller ordererkännande vad som gäller för ditt köp. För att få dina pengar tillbaka måste du ha kvittot kvar samt lämna tillbaka varan hel och ren, helst i originalförpackning. Varan får inte heller ha varit använd eller monterad.

Hur returnerar eller byter jag en vara?

Enklast returnerar eller byter du din vara kostnadsfritt i någon av våra Mio-butiker. Detta gäller både köp i butik och köp på mio.se. Glöm inte att ta med dig kvittot. Om du handlat på mio.se kan du också välja att skicka tillbaka en vara mot en returfraktskostnad som är densamma som kostnaden för leveransen. Returfraktsedel finns med i ditt paket.

Hur sker återbetalning vid en retur?

Om du har returnerat en vara som du köpt på mio.se sker återbetalning normalt på samma sätt som den ursprungliga betalningen. Återbetalning är dig tillhanda inom 30 dagar.

Garanti och reklamation

Hur fungerar Mios Nöjd-kund-garanti för sängar?

Som en extra trygghet för dig som köper en säng har vi infört en Nöjd-kund-garanti. Den gör det möjligt för dig att byta komfort om sängen känns för hård eller för mjuk.

Läs mer om Nöjd-kund-garanti.

Hur reklamerar jag en vara?

Om du vill reklamera en vara behöver vi ha viss information av dig oavsett om du handlat på mio.se eller i butik.

Läs mer om hur du reklamerar.

Vilka regler gäller för en reklamation?

Självklart är vi måna om att din produkt ska uppfylla dina förväntningar. Du som kund har alltid tre års reklamationsrätt på alla våra varor enligt Konsumentköplagen. Reklamationsrätten täcker fabrikationsfel på de varor du har köpt hos oss. Reklamationen måste göras inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet.

Vid en godkänd reklamation hjälper vi dig enligt följande:

  • I första hand avhjälpa felet.
  • I andra hand ersätta dig med en ersättningsvara.
  • I tredje hand ge dig en skälig ersättning genom prisavdrag.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt Konsumentköplagen. Vid reklamationer följer Mio riktlinjer från Allmänna reklamationsnämnden. Du kan också läsa mer på www.konsumentverket.se. Vid eventuell tvist följer Mio beslut från Allmänna reklamationsnämnden.

Läs mer om hur du reklamerar.

Mio medlem

Vilka är fördelarna med att vara medlem i kundklubben?

Som medlem får du

  • Medlemspriser och erbjudanden
  • Halva priser på möbelvård
  • 60 dagars öppet köp
  • Katalog i brevlådan
  • Det kostar inget

Hur blir jag medlem?

Tre enkla sätt för att bli medlem

Jag kan inte registrera medlemskap, har problem med inloggning eller uppgifter. Vad gör jag?

Kontakta Kundservice och ange personnummer, mailadress och telefonnummer så hjälper vi dig.

Jag har inte fått min värdecheck.

Kontrollera först mina sidor och se om din värdecheck ligger uppladdad där. Du kan då nyttja den i valfri Mio-butik.

Vilka villkor gäller när jag handlar med värdechecken?

Värdechecken är personlig och bara en värdecheck kan användas per köp. Värdechecken gäller för produkter till ordinarie pris och produkter märkta med "specialpris" eller "paketpris". Det går inte att använda värdechecken på kampanj- eller prissänkta varor.

Jag har handlat men glömde att registrera mitt köp på mitt medlemskap.

Maila ditt personnummer eller mailadress som är registrerat på medlemskapet och uppge kvittonummer så löser vi en efterregistrering av ditt köp.

Jag har flyttat och vill ändra min adress.

Vårt adressregister uppdateras per automatik när du gör en ändring av din folkbokföringsadress. Det kan ta någon månad innan förändringen träder i kraft. Vi kan tyvärr inte göra tillfälliga adressändringar.

Övriga frågor

Hur köper jag och använder ett presentkort på Mio?

Ett presentkort kan vara en välkommen present för den inredningsintresserade som kan använda det för inköp ur hela vårt sortiment! Du kan köpa presentkortet i din närmaste Mio-butik eller via GoGift. Presentkort från Mio gäller på hela sortimentet i alla Mio-butiker och på mio.se. Det är giltigt i 10 år från den dag det ställdes ut.

Här kan du kontrollera saldo och giltighetstid på ditt presentkort.

Läs mer om Mio Presentkort.

Hur sköter jag min produkt?

För att du ska få glädje av din produkt i många år är det viktigt att du sköter den. Våra skötselråd innehåller information om hur du allra bäst tar hand om olika produkter och material.

Var hittar jag monteringsanvisningar?

Här hittar du monteringsanvisningar till alla våra produkter samlade på ett ställe. Du når samma monteringsanvisningar under dokument på respektive produktsida.

Var köper Mio sina produkter?

Våra inköp görs främst i Sverige, övriga Europa och Asien. Vi har ett nära samarbete med våra leverantörer för att säkerställa en god kvalitet inom respektive prisklass.

Hur ser Mios hållbarhetsarbete ut?

Inom Mio är vi medvetna om att vår verksamhet påverkar både samhälle och miljö såväl lokalt som globalt och genom ett ansvarfullt företagande eftersträvar vi att minimera den negativa påverkan. Vi har en öppen dialog med våra intressenter, följer gällande lagar och regler, vi är ärliga och vi visar integritet i samspelet med våra intressenter för att säkerställa en hållbar verksamhet.

Här hittar du mer information om vårt hållbarhetsarbete.

Hittade du inte svaret på din fråga?

Kontakta kundservice

Öppettider

  • Måndag - Fredag 09:00 - 19:00
  • Lördag 10:00 - 17:00
  • Söndag 11:00 - 17:00