Reklamation

Du som kund har alltid tre års reklamationsrätt på alla våra varor enligt Konsumentköplagen. Reklamationsrätten täcker fabrikationsfel på de varor du har köpt hos oss. Om du vill reklamera en vara eller inte är nöjd med ditt köp, kontakta i första hand den butik där du köpte varan så snart som möjligt efter att felet upptäckts. Reklamationen måste göras inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet.

Innan du kontaktar butiken eller kundservice kan du förbereda dig genom att:

  • Ha ordernummer och kvitto till hands.
  • Notera och beskriva felet/problemet så tydligt som möjligt.
  • Ta ett foto som tydligt visar skadan/felet.

Maila därefter informationen till den butik där du handlat. Välj din butik i listan för att se vilken e-postadress du ska maila till:

 

Våra butiker hanterar eventuella frågor om reklamationer på ordinarie öppettider, men följande butikers reklamationsavdelningar har specifika öppettider:

  • Mio Barkarby har telefontid för reklamationer vardagar 9.00-13.00, telefon 08-586 337 00.
  • Mio Bromma har telefontid för reklamationer vardagar 9.00-13.00, telefon 08-445 16 00.
  • Mio Kungens Kurva har telefontid för reklamationer vardagar 13.00-16.00, telefon 08-586 336 00.
  • Mio Malmö har telefontid för reklamationer vardagar 9.00-13.00, telefon 040-31 22 90.
  • Mio Malmö City har telefontid för reklamationer vardagar 9.00-13.00, telefon 040-619 98 50.
  • Mio Täby har telefontid för reklamationer vardagar 9.00-12-00, telefon 08-544 449 50.
  • Mio Infra City har telefontid för reklamationer vardagar 9.00-12.00, telefon 08-684 445 20
  • Mio City Stockholm har telefontid för reklamationer vardagar 9.00-13.00, telefon 08-545 227 00.

När Mio fått tillbaka reklamerad vara och konstaterat att reklamationen är giltig kommer Mio att kompensera dig genom att:

  1. I första hand avhjälpa felet.
  2. I andra hand ersätta dig med en ersättningsvara.
  3. I tredje hand ge dig en skälig ersättning genom prisavdrag.

Mio strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att reklamationen mottagits, men det kan ta längre tid beroende på vilken produkt som reklamerats. Mio förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt Konsumentköplagen. Vid reklamationer följer Mio riktlinjer från Allmänna reklamationsnämnden (se www.arn.se). Du kan också läsa mer på www.konsumentverket.se. Vid eventuell tvist följer Mio beslut från Allmänna reklamationsnämnden.