Köpvillkor vid köp i butik

Mios allmänna köpvillkor vid köp i fysisk butik.

1. Allmänt

Hämtpris omonterat gäller alla produkter om inte annat anges- Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning samt eventuella tryckfel, pris- och valutakursförändringar, konstruktions-, sortiments- och andra förändringar. Lokala avvikelser kan förekomma. Färgavvikelser kan förekomma och bilderna i trycksaker ger inte alltid en exakt återgivning av verkligheten.

2. Öppet köp

Alla har rätt att ångra sig ibland. På Mio kan du lämna tillbaka en vara i upp till 30 dagar efter leveransdatum. Mio medlem har rätt till 60 dagars öppet köp. För rea-varor gäller öppet köp i 7 dagar.

Öppet köp gäller lagerförda varor som återlämnas oskadade och oanvända/omonterade i originalförpackning mot uppvisande av kvitto. 

Återköp sker via samma betalmedel/kort som vid köptillfället alternativt erhålls presentkort på motsvarande belopp. Öppet köp/bytesrätt gäller ej specialbeställda varor, bäddmadrasser eller fynd. Presentkort återköps ej.

3. Reklamation

Kund har alltid tre års reklamationsrätt på varor inköpta i Mio-butik eller på Webbplatsen.

Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt konsumentköplagen och täcker funktions-, material- och fabrikationsfel på de varor du köpt hos oss. Reklamationen måste göras inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet, vilket normalt är inom 2 månader enligt konsumentköplagen. Om fel i varan uppstår inom 3-årsperioden åtgärdar vi felet i den mån det går. I annat fall får du en ny vara eller, om varan utgått ur sortimentet, en likvärdig. Läs mer på konsumentverket.se.

4. Tillämplig lag och tvist

Oftast hittar vi ett sätt att komma överens, men det händer att vi inte kan gå våra kunder till mötes när det gäller klagomål i butik eller via vår kundservice. Det kallas nekat anspråk och för att driva det vidare vänder du dig till Allmänna reklamationsnämnden.

Allmänna reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan www.arn.se eller adress Box 174, 101 23 Stockholm. Du kan även klaga via EU:s onlineplattform för tvistlösning som du når via http://ec.europa.eu/consumers/odr/.

Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa Villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och, med undantag för vad som anges under stycket ovan, avgöras av allmän domstol.