Handla tryggt på Mio. Ta del av våra köpvillkor.

Du handlar alltid tryggt på Mio. Här kan du läsa allt om de köpvillkor som gäller när du handlar hos oss.

Allmänt

Hämtpris omonterat gäller alla produkter om inte annat anges. Vi reserverar oss för oförutsedda händelser, förändringar och avvikelser. Det kan till exempel gälla slutförsäljning, tryckfel, pris- och valutakurser, konstruktion, sortiment, färger och bilder.

Tänk på att färgavvikelser kan förekomma då bilder i trycksaker inte alltid ger en exakt återgivning av verkligheten. Detsamma gäller produktbilder på mio.se då datorer, läsplattor och mobiltelefoner kan ha olika färginställningar.

Mio e-handel är certifierad av Trygg e-handel och följer deras regler och föreskrifter för distanshandel. Det innebär att vi står för tydliga villkor, är en seriös aktör och att ditt köp sker tryggt och säkert. Mer information om Trygg e-handel hittar du här Mio Trygg e-handel

(Mio e-handel utför enligt svensk lag inte kontantköp till dig som är under 16 år eller kreditköp till dig under 18 år. Du som är under 18 år måste ha målsmans godkännande.)

Öppet köp

Alla har rätt att ångra sig. På Mio kan du lämna tillbaka en vara i upp till 30 dagar efter leveransdatum. Medlemmar har rätt till 60 dagars öppet köp. För reavaror gäller öppet köp i sju dagar.

Öppet köp gäller lagerförda varor som lämnas tillbaka oskadda och oanvända/omonterade i sin originalförpackning mot uppvisande av kvitto. Vi förbehåller oss rätten att göra en värdeminskning om du har använt varan, den saknar sin originalförpackning eller om denna är förstörd. Eventuell plombering/försegling ska inte vara bruten.

Återköp sker via samma betalmedel/kort som användes vid köptillfället. Ett alternativ är att du får ett presentkort på motsvarande belopp. Öppet köp/bytesrätt gäller inte specialbeställda varor, bäddmadrasser eller fynd.

Öppet köp gäller inte för presentkort, om inte annat har överenskommits vid köptillfället. Det ska i så fall stå angivet på ditt kvitto för att öppet köp ska gälla.

Reklamation

Som kund har du alltid tre års reklamationsrätt på varor köpta i någon av våra butiker eller på mio.se.

Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt konsumentköplagen. Det kan handla om funktions-, material- och fabrikationsfel på varor som du har köpt hos oss. Reklamationen måste göras inom skälig tid efter det att du har märkt eller borde ha märkt felet. Enligt konsumentköplagen bör det rimligtvis ske inom två månader. Om ett fel uppstår inom en treårsperiod åtgärdar vi det i den mån det går. I annat fall får du en ny vara eller en likvärdig om varan har utgått ur sortimentet. Läs mer på konsumentverket.se

Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna reklamationsnämnden. Läs mer här: www.arn.se

Tillämplig lag och tvist

Vi brukar kunna komma överens, men det händer ibland att vi inte kan gå våra kunder till mötes när det gäller klagomål i butik eller via vår kundservice. Det kallas nekat anspråk och för att driva det vidare vänder du dig till Allmänna reklamationsnämnden.

Allmänna reklamationsnämnden nås via www.arn.se eller så skickar du ett brev till Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm. Du kan även klaga via EU:s onlineplattform för tvistlösning som du hittar här http://ec.europa.eu/consum ers/odr/

Avtal och beställning

När du handlar gör en beställning på Mio måste du som kund acceptera villkoren. Genom att göra det förbinder du dig att följa dem, godkänner att du har tagit del av informationen om personuppgifter. Avtal ingås när beställningen har bekräftats skriftligen och du har fått en orderbekräftelse. I enskilda fall, exempelvis vid tekniskt fel eller en eventuell slutförsäljning, kan en beställning nekas. Spara alltid din orderbekräftelse! Den behövs vid eventuella kontakter med kundservice.

Kunduppgifter

Som kund ansvarar du för att de uppgifter som du lämnar är korrekta och fullständigt ifyllda. Du hittar information om Mios behandling av personuppgifter i Mios Integritetspolicy.

Se till så att ingen annan än du kan använda dina inloggningsuppgifter. Avslöja inte användarnamn och lösenord för någon obehörig. Meddela oss vid misstanke om att någon annan än du har tillgång till inloggningsuppgifterna. Det är viktigt eftersom du ansvarar för alla köp som görs.

Om vi misstänker att du missbrukar ditt användarkonto/dina inloggningsuppgifter eller på annat sätt bryter mot villkoren har vi rätt att stänga av dig. Vi har även rätt att, oavsett anledning, tilldela nya inloggningsuppgifter.

Priser, avgifter och betalning

Vid beställning gäller de priser som anges och de är alltid inklusive moms. Avgifter för transport vid hemleverans anges separat. Prisavvikelser kan förekomma i förhållande till våra butiker.

Vi förbehåller oss rätten att inte alltid kunna erbjuda alla de betalsätt som finns att välja mellan på www.mio.se och kan ändra om det du valt inte fungerar vid ditt köp.

Leverans och hämtning av varor

Leveranstiden beror på var du bor och om den beställda varan finns i butik eller på vårt centrallager. Om du har valt att hämta varan i butik eller få den hemlevererad påverkar också. Specialbeställda möbler, exempelvis en soffa till vilken du har gjort ett personligt tygval, levereras normalt inom 5–8 veckor. Lagervaror brukar alltid ha kortare ledtider.

Om en vara returneras på grund av att du inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer eller inte tagit emot leveransen på överenskommen tid, förbehåller vi oss rätten att debitera en avgift. Det är för att täcka kostnader för returfrakt och returadministration. Även en extra avgift för ett nytt leveransförsök kan tillkomma. Har du valt att hämta din vara i butik tillkommer ingen fraktkostnad.

Ibland kan avvikelser ske från angivna leveransdatum. Vid en leveransförsening meddelar vi dig det och fortsätter att bevaka beställningen.

Som kund ska du hämta din beställda vara inom 14 dagar från det att du har fått en avisering. Paket hämtas i första hand ut personligen mot uppvisande av giltig legitimation och ordernummer. Du får alltid en avisering om var och när paketet kan hämtas. Vi brukar skicka sms eller ringa. Endast i undantagsfall skickas aviseringen via vanlig post. För paket som inte hämtas ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig en avgift motsvarande returfrakt, expeditionsavgift och faktisk hanteringskostnad.

Om du i samband med din beställning på webben har köpt en transporttjänst för hemleverans förutsätter det att en lastbil kan köra fram till din fastighet. Transport ska även kunna ske utan att gå via en eller flera färjor (motsvarande). Gotland är dock undantaget den bestämmelsen. Vår e-handel baserar transportavgifterna på den geografiska täckningen av postnummer. I vissa fall täcker samma postnummer både fastland och öar vilket omöjliggör hantering av frakttjänster på ett korrekt sätt. Som regel kan en separat överenskommelse göras med närmaste Mio-butik gällande hur transporten kan gå till på lämpligt sätt till färjeläger eller motsvarande.

Om du vill ha hjälp med att få din vara inburen måste den, i emballerat skick, kunna bäras utan risk för person- eller varuskada. Platsen ska vara åtkomlig och varan bärs inte till ett utrymme som innebär att den kan skadas eller att den som bär utsätts för skaderisk.

Ångerrätt

Vi vill och hoppas alltid att du ska bli nöjd när du beställer något från mio.se. Om du av någon anledning ångrar dig gäller 14 dagars ångerrätt enligt konsumentskyddslagstiftningen. Det innebär att du alltid har rätt att ångra ett e-handelsköp genom att meddela oss detta inom 14 dagar.

Innan ångerfristen (14 dagar) löpt ut ska du skicka ett klart och tydligt meddelande till Mio e-handels Kundservice. Uppge namn, adress och annan relevant information som till exempel ordernummer, fakturanummer och namn på varan. Det går även bra att returnera varan till närmaste Mio-butik eller skicka den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket har tagit fram.

Du som kund står för returfrakt och varan skall returneras omonterad, väl emballerad i originalemballage och i fint skick. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar – räknat från det datum som du meddelat att du vill utöva ångerrätten. Har du frågor gällande returfrakten går det bra att kontakta vår kundservice.

Om du returnerat en vara betalas det belopp som du har betalat för den, inklusive eventuella leveranskostnader, självklart tillbaka. Undantag gäller för eventuella tillkommande leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än de standardsätt som vi erbjuder. Vid retur av del av en order återbetalas inte leveranskostnaden. På det belopp som ska återbetalas har vi rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde. Detta sker om du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, dels vid saknad eller förstörd originalförpackning.

Beloppet betalas tillbaka så fort som möjligt, dock senast inom 14 dagar från och med det datum som ditt meddelande om utövande av ångerrätten togs emot. Vi avvaktar med återbetalning tills varan har kommit tillbaka. Återbetalningen sker via det betalningsalternativ som valdes vid köptillfället, förutsatt att något annat inte överenskommits (eller att det finns hinder för en sådan återbetalning).

Retur av vara ska göras på det sätt som anges här ovan och även på följande sida: Ångerrätt och returer.

Ändring av villkor

Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar i dessa villkor. Justeringar som görs kommer att publiceras på webben. Ändringar gäller från det att du har accepterat villkoren (i samband med ett nytt köp eller vid besök på webben), alternativt 30 dagar efter att vi har informerat dig om ändringarna. Vi rekommenderar att du håller dig uppdaterad via regelbundna besök på webben för att bli varse om eventuella ändringar.