Öppet köp och ångerrätt

Öppet köp

När du handlar på Mio erbjuder vi dig öppet köp på lagerförda varor i 30 dagar efter leveransdatum. Medlemmar har rätt till 60 dagars öppet köp. För reavaror gäller öppet köp i sju dagar. En lagerförd vara är en standardprodukt som lagerförs i Mio-butik. För att få dina pengar tillbaka måste du ha kvittot kvar samt lämna tillbaka varan hel och ren. Varan returneras oanvänd, omonterad och i originalförpackning. Varan får synas för att bedöma dess egenskaper.

Öppet köp gäller inte specialbeställningar, bäddmadrasser eller presentkort, om inte annat överenskommits vid köptillfället. Överenskommelsen ska i så fall stå angiven på ditt kvitto. Du tar själv hand om och bekostar återtransport av varan till den butik där du köpt den. För mer information läs våra köpvillkor avsnitt Öppet köp.

Ångerrätt

När du som privatperson handlar på mio.se gäller 14 dagars ångerrätt i enlighet med Distans- och hemförsäljningslagen. Detta innebär att du som konsument alltid har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du tagit emot den beställda varan. Kunden står för returfrakt och ska returnera varan omonterad, väl emballerad (i originalemballage) och i fint skick.

Om du vill ångra ditt köp på mio.se kan du vända dig till Kundservice. Vi rekommenderar dig att mejla din orderbekräftelse till kundservice@mio.se och där uppge att du vill annullera hela eller delar av ordern. Ringer du till kundservice är det bra om du har din orderbekräftelse nära, då du behöver uppge ordernummer och namn på varan samt eventuell annan relevant information. Du kan även vända dig till din närmaste Mio-butik för att returnera din vara. Möjlighet finns även att utöva din ångerrätt genom att skicka den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket har tagit fram.

Ladda ner ångerblankett (PDF)

Vid ångerrätt står du som kund för returkostnaden. För mer information läs våra köpvillkor avsnitt Ångerrätt.

Retur

Om du vill returnera en vara som du köpt på mio.se ska du vända dig till vår Kundservice, telefon 010-179 51 00 eller e-post kundservice@mio.se, för att få hjälp. Du kan också alltid returnera varan i din närmaste butik. Kostnaden för returen är densamma som en standardleverans samt en returkostnad. Retur som du själv gör i butiken är alltid kostnadsfri. Ha alltid med dig kvitto. Vi rekommenderar att du returnerar varan i originalförpackning.

Byte

Om du vill byta en vara som du köpt på mio.se kan du vända dig till din närmaste butik. Du kan inte byta en vara via mio.se. I så fall får du returnera din ursprungliga beställning och lägga en helt ny order.

Återbetalning

Om du har returnerat en vara som du köpt på mio.se sker återbetalning normalt på samma sätt som den ursprungliga betalningen. Återbetalning är dig tillhanda inom 30 dagar.

Reklamation

Du som kund har alltid tre års reklamationsrätt på alla våra varor enligt Konsumentköplagen. Reklamationsrätten täcker fabrikationsfel på de varor du har köpt hos oss. Om du vill reklamera en vara eller inte är nöjd med ditt köp, kontakta den butik där du köpte varan så snart som möjligt efter att felet upptäckts. Reklamationen måste göras inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Du kan även använda reklamationsformuläret.

Innan du kontaktar butiken kan du förbereda dig genom att:

  • ha ordernummer och kvitto till hands

  • notera och beskriva felet/problemet så tydligt som möjligt

  • gärna ta ett foto som tydligt visar skadan/felet

När Mio har fått tillbaka en reklamerad vara och konstaterat att reklamationen är giltig kommer Mio att kompensera dig genom att i första hand avhjälpa felet, i andra hand ersätta dig med en ersättningsvara eller i tredje hand ge dig en skälig ersättning genom prisavdrag.

Vi strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att din reklamation har tagits emot, men det kan ta längre tid beroende på vilken produkt som reklamerats.

Nekat anspråk

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt Konsumentköplagen. Vid reklamationer följer Mio riktlinjer från Allmänna reklamationsnämnden.

Oftast hittar vi ett sätt att komma överens, men det händer att vi inte kan gå våra kunder till mötes när det gäller klagomål i butik eller via vår kundtjänst. Det kallas nekat anspråk. För att driva ett nekat anspråk vidare vänder du dig till Allmänna reklamationsnämnden. Vid en eventuell tvist följer Mio beslut från Allmänna reklamationsnämnden.