Frakt & leverans

Fraktkostnad

Fraktkostnaden för varorna du handlar på mio.se beror på det leveranssätt du väljer. Det är alltid gratis att hämta en vara i butik. Väljer du paket till utlämningsställe kostar det 49 kr.

Önskar du hemleverans är priset från 395 kr. Under köpknappen på en produkt kan du klicka på ”Leveranstid- & kostnad” samt fylla i ditt postnummer för att se kostnaden för hemleverans. Priset är fast oavsett hur stor leveransen är.

Vid utcheckningen får du information om kostnaden för just din order. Du kan också kontakta din butik för mer information.

Leveranssätt

När du handlar på mio.se kan du välja mellan olika leveranssätt:

  • paket till utlämningsställe,
  • hemleverans, eller
  • hämta i butik.

Du kan normalt alltid hämta i butiken eller få hemleverans. Paket till utlämningsställe har begränsningar i bl a vikt och mått. I utcheckningen får du reda på vilka leveranssätt som är möjliga för din beställning och väljer det som passar dig bäst.

När du handlar i butiken kan du välja mellan hemleverans eller hämta i butik. Personalen i butiken hjälper dig att välja det som passar dig bäst.

Paket till utlämningsställe

Om de varor du köper på mio.se kan levereras till utlämningsställe får du det som alternativ vid utcheckningen. Leveransen går till DHL:s servicepoint närmast den adress du angivit och kan inte styras till annan servicepoint.

Hemleverans

Du kan välja hemleverans för dina varor. Hemleveransen utförs av Miopersonal eller någon av våra samarbetspartners. Inför hemleveransen blir du kontaktad för att bestämma en tid som passar dig. I vår hemleverans ingår normalt inbärning innanför ytterdörr, men inte avemballering, montering eller bortforsling av gamla varor.

Våra chaufförer har skyddsskor för att undvika personskador och får inte ta av skorna. Det är mycket bra om du underlättar leveransen genom att skydda golv mm. Vi kan inte demontera varor eller till exempel hänga av dörrar för att kunna lösa inbärning.

Tänk på att det är ditt ansvar att dina varor går in i villan eller uppför trapporna i trapphuset där du bor. Det går inte att lämna tillbaka varor som inte kommer in eller inte får plats.


Din order måste vara fullbetald senast vid leveransen. Har du frågor, kontakta din butik.

Internationella leveranser

På mio.se kan vi enbart leverera inom Sverige, med undantag för Malmöbutiken som utför hemleverans till Köpenhamnsområdet. Om du önskar leverans utomlands har några av våra butiker möjligheter att lösa detta. Kontakta din närmaste butik för mera information och diskutera möjligheterna. 

Hämta i butik

Du kan alltid välja att hämta varorna i en Mio-butik. När du handlar på mio.se bestämmer du i utcheckningen vilken butik du vill hämta i. Har du egen bil kan du låna en släpkärra för att köra hem dina möbler. Kontakta Mio-butiken för att boka släpkärra. Hitta din butik.

Leveranstid

Leveranstiden varierar beroende på vilka produkter du köper. Våra mest populära varor finns ofta på lager i våra butiker. Om du handlar på webben och väljer att leveranssättet Hämta i butik kan du göra det samma dag du lägger order om varan finns i butiken.

Många varor finns också på vårt centrallager och dessa varor får du normalt inom en vecka. Önskar du hemleverans kan det ta några dagar till.

Specialbeställda möbler, till exempel soffor med personligt tygval, får du normalt inom 5-8 veckor. Du får ett preliminärt leveransbesked när du gjort din beställning. När din vara är producerad får du avisering om leverans.

Avisering

Du får avisering via SMS eller telefon beroende på vilket leveranssätt du valt.

Utebliven leverans

Kontakta vår Kundservice om du inte fått leverans av din beställning inom den beräknade leveranstiden.

Icke uthämtade varor

Du kommer att få påminnelser via SMS och/eller telefon. Om du valt leveranssättet ”Paket till utlämningsställe” ligger paketet kvar i 14 dagar. Om du valt ”Hämta i butik” finns varan reserverad för dig i 14 dagar, men vi ser gärna att du hämtar dina varor så fort som möjligt. För icke uthämtade varor tar vi ut en avgift på 150 kr.

Försenad leverans

Vi ska alltid hålla våra leveranstider. Om vi mot förmodan inte levererar varan i tid, kompenseras du genom vår Leveranstidsgaranti. Den innebär följande: För varje hel förseningsvecka reducerar vi priset med 200 kr/ vecka. Reduceringen kan dock aldrig bli högre än 10% av varans pris och som max 1.000 kr.

Exempel 1: Om du har köpt en soffa för 10.000 kr som är två veckor försenad reduceras priset med 2x200 kr = 400 kr.

Exempel 2: Om du har köpt en soffa för 15.000 kr som är mer än fem veckor försenad reduceras priset med 5x200 kr = 1.000 kr.

Montering

Dina möbler levereras omonterade om inget annat anges. Du kan montera dem själv eller välja att få dem monterade innan du hämtar dem, eller på plats hemma hos dig. Priset för monteringen varierar beroende på vilken hjälp du behöver. Vid köp på webben finns för närvarande inte montering som tilläggstjänst. Kontakta din närmaste butik för mer information om montering.

Hitta din Mio-butik.